Tuesday 14 January 2014

Kenali Alfalfa Herba Pilihan dari Tanah Arab

Sejarah alfalfa bermula lebih 5000 tahun dahulu di Timur Tengah, apabila bangsa Arab menggunakan alfalfa untuk makanan kuda mereka. Mereka mendapati kuda yang diberi makan alfalfa, lebih cergas dan tangkas. Mereka mula mencuba alfalfa untuk diri sendiri dan mendapati hasilnya sangat hebat!

Alfalfa yang mula dikenali sebagai ‘al-fash fash’ yang bermaksud ‘bapa segala tumbuhan’ di Timur Tengah, mula diperkenalkan ke seluruh dunia sebagai sumber nutrien yang hebat. Di Sepanyol, namanya diolah menjadi ‘alfalfa’ yang kekal hingga hari ini.


Alfalfa dikenali dengan fungsinya yang sangat banyak, dan juga kerana semua bahagian pokoknya boleh dimakan, dari akar hingga ke pucuk. Selain dari digunakan sejak ribuan tahun, alfalfa digunakan dalam perubatan Tradisional Cina, Eropah, homeopati, malah juga dalam kajian perubatan moden. Dalam penyelidikan “Journal of Nutrition” oleh para ahli sains di University of California, pada tahun 1984 bahawa Alfalfa disimpulkan sebagai dapat menggantikan insulin untuk penderita diabetes.
Banyak sangat khasiat alfalfa ni. Apa taknya, ia mengandungi mineral utama seperti kalsium, zat besi, magnesium, fosforus, kuprun, dan zinc terkandung di dalamnya. Vitaminnya pula,dari vitamin A, B1, B2, B3, B5, B6, C, hingga K.
Memang hebat khasiat khazanah alam, alfalfa ni. Anugerah Ilahi untuk kita kecapi. Ia juga sangat bagus untuk suami dan isteri!
                                                 Hubungi AIN :0134657450

FREE CONSULTATION
BEST PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!


PN.NURUL 'AIN
Shaklee ID : 1101481
emel: sidmsia@gmail.com
                                                                                                                                                 

No comments:

Post a Comment