Friday 11 April 2014

PETUA ELAK NYANYUK

Apakah Petua Elak Nyanyuk?

Kita sering didedahkan persepsi negatif terhadap mengambil minuman kopi. Hal ini sering dikaitkan dengan kafien yang menyebabkan masalah kesihatan. Walau pun begitu, terdapat kajian bahawa teh, kacang walnut, aktiviti bersenam malah pengambilan kopi boleh menghindarkan masalah dementia atau nyanyuk seperti Alzheimer.

Satu kes baru penyakit nyanyuk itu dilaporkan setiap tujuh saat dan menjelang 2050, dianggarkan 100 juta pesakit nyanyuk dilaporkan di seluruh dunia. Malah, Alzheimer ketika ini dihidapi kira-kira 18 juta orang di seluruh dunia terutama warga emas berusia lebih 65 tahun.

Antara tanda awal masalah ini adalah kesukaran atau hilang ingatan untuk jangka masa yang singkat - mereka boleh mengingati peristiwa yang sudah lama berlaku di sekolah tetapi lupa mengenai sarapan diambil pagi tadi, mudah lupa untuk ke tempat biasa dan tersalah letak barang yang biasa baginya.

Namun kini, kajian mendakwa masih ada cara untuk menghindarinya. Dalam kajian pertama, sekumpulan penyelidik Universiti California, AS mendakwa secawan kopi atau teh sehari, dapat melindungi diri daripada mudah nyanyuk. Kedua-dua minuman itu dikatakan dapat mengurangkan masalah nyanyuk sebanyak 40 peratus.

Mereka mendakwa, warga emas berusia 65 tahun ke atas yang kerap minum teh, mencatatkan 37 peratus kekurangan tanda-tanda penuaan berbanding mereka yang tidak minum teh langsung.

Responden yang minum kopi sekurang-kurangnya lima kali seminggu pula dikatakan dapat mengurangkan masalah ingatan terjejas sehingga 20 peratus berbanding yang tidak minum kopi sama sekali.

Kajian Intitut Penyelidikan Asas Pembangunan Keupayaan New York, pula mengaitkan pengambilan kacang walnut juga membantu mengelak Alzheimer. Penyelidikan ke atas tikus makmal menunjukkan pemakanan kaya kekacang itu secara drastik dapat memulihkan keupayaan pembelajaran dan daya ingatan.

Penyelidik itu mendakwa pengambilan kekacang itu oleh manusia juga boleh memberi kesan sama. Namun, resipi tangani ancaman nyanyuk itu tidak lengkap tanpa peranan faktor penting iaitu gaya hidup sihat.

Kajian ke atas 1200 respondan oleh Fakulti Perubatan Universiti Boston, Massachussets, mendakwa warga emas yang melakukan senaman seperti golf atau jogging, dapat mengurangkan risiko nyanyuk sehingga 40 peratus. Ini secara langsung menunjukkan kesan aktiviti fizikal yang memberi impak besar dalam aspek pengurangan daya ingatan, terutama dalam kalangan lelaki.

Jurucakap Persatuan Alzheimer Amerika Syarikat, Profesor Clive Ballard, mengalu-alukan kajian itu yang disifatkannya bukti jelas peranan senaman sebagai jaminan kesihatan fizikal dan mental. "Senaman adalah antara cara terbaik mengurangkan risiko nyanyuk. Ringkasnya, apa yang baik untuk jantung, itu jugalah yang elok untuk diri dan pemikiran anda. Tidak kiralah sama ada satu pusingan golf, berjalan kaki atau pun menggunakan peralatan senaman lain, tempoh senaman 30 minit lima kali sehari amat baik kepada individu walau apa pun usia mereka," katanya.
(Sumber: Berita Minggu 18 Julai, 2010)

KITA JUGA BOLEH MENGAMALKAN SUPLEMEN OMEGA GUARD SHAKLEE YANG SANGAT BERKESAN UNTUK MENGUATKAN DAYA INGATAN DAN KECERDASAN MINDA...SESUAI UNTUK SEMUA PERINGKAT UMUR...

No comments:

Post a Comment