Monday 5 May 2014

KEPENTINGAN VITAMIN

Anda mungkin rasa anda sihat kerana tidak mengalami sakit kronik.. tapi cuba lihat..adakah anda ada masalah2 berikut?
  • kurang tenaga/letih/lesu/penat,
  • berat bdn berlebihan/terlalu kurang
  • selalu pening
  • gusi berdarah,
  • mengantuk,
  • gugup
  • selsema,
  • selalu mengambil painkiller
  • nafas berbau,
  • sakit2 sengal badan,
  • sakit bahu,
  • sembelit,
  • rambut gugur,
Itu semua adalah tanda2 biasa disebabkan oleh pemakanan dan gaya hidup kurang sihat. Jika dibiarkan berlarutan tak musthil ia membawa kepada sakit2 kronik.. yg masa ketika itu.. anda kene bergantung pada ubat.. Apa yang boleh kita amalkan untuk mencegah?.mari apply tips2 di bawah ni..
  • Bersenam sekurang2nya 3x seminggu ( tak semestinya ke gym..boleh pilih yang simple2..turun naik tangga ke...skipping ke...)
  • Kurangkan pengambilan gula dan garam, kafein,rokok..
  • Makan makanan yg sihat dan seimbang (kurangkan mengambil makanan berproses ..ie fastfood... kerana makanan yangtinggi kadar pemprosesannya akan mengurangkan khasiat2 zat2 makanan tu.
  • Makan lebih sayur dan buah..makan protin dari sumber rendah lemak
  • Minum 8-10 gelas air yang bersih
  • Belajar kawal stress dan tekanan hidup
  • Tampung kekurangan diet anda dengan vitamin yang berkualiti seperti multivitamin, Vitamin C , Vitamin E & B Complex..
Vitamin pilihan saya?  

Saya dah memilih vitamin jenama Shaklee. kerana ianya selamat, berkesan dan mesra alam.. dan yg penting ianya vitamin natural bermaksud bdn mudah serap berbanding vitamin sintetik/kimia.

 Apa Itu Vitamin?

Vitamin ialah bahan organik yang sangat diperlukan oleh badan dengan jumlah kecil. Ia berperanan dalam pertumbuhan normal, pengawalan kesihatan dan pencegahan penyakit. Vitamin biasanya disebut sebagai mikronutrienIa membantu pertumbuhan proses protein, Karbohidrat dan lemak dalam badan anda.

Sesetengah vitamin pula membantu tubuh menghasilkan sel-sel darah dan hormon. Biasanya, tubuh kita tidak dapat menghasilkan banyak mikronutrien.Oleh sebab itu, anda perlu mendapatkannya, sama ada daripada makanan atau suplemen(makanan tambahan seperti vitamin) yang lain. 

Apa akan terjadi jika tidak ambil vitamin?
Semua orang digalakkan mengambil vitamin. Lebih-lebih lagi, anda yang tidak lalu makan atau tidak mahu makan sayur, ikan, dan daging.Vitamin juga bagus untuk anda yang tidak suka minum susu atau apa sahaja jenis makanan yang bernutrien tinggi. Sekiranya anda amalkan cara pemakanan sebegini, lama-kelamaan badan akan kehilangan vitamin dan nutrien. Untuk mendapatkan nutrien yang hilang itu, anda perlu makan vitamin.

Pengambilan vitamin akan membantu tubuh berfungsi secara normal.Berbeda pula sekiranya anda yang tidak mengambil vitamin. Kekurangan vitamin tertentu dalam tubuh akan mengakibatkan beberapa gejala penyakit. Misalnya, rabun(kurang vitamin A) dan anemia(penyakit yang disebabkan oleh kekurangan sel darah merah) Penyakit anemia ini adalah disebabkan kekurangan vitamin B12 atau zat besi.

PILIHAN SAYA DAN KELUARGA ADALAH VITAMIN SHAKLEE..=) 

Shaklee adalah vitamin neutral... jadi sebarang supplemen yang dicadangkan adalah berdasarkan apa yg badan perlukan..Vitamin ni hanya sebagai tambahan memenuhi ruang kosong dlm bdn..Dan vitamin ni juga sebagai salah satu langkah2 berjaga.. mencegah.. prevention is better than cure.. cumanya sebagai manusia biasa.. kita tak nampak betapa bernilainya harga sebuah kesihatan..lebih suka mkn ubat bila sakit..... kan kan kan..

ni saya petik sebahagian kata2 Irfan Khairi (jutawan online tu)..
Kekayaan atau kesihatan yang penting? Pastinya ramai akan kata, kesihatan lagi penting. Tapi sering kali, kita hanya mengambil berat tentang kesihatan kita apabila kita jatuh sakit. Bila tak sakit, mungkin berbagai aktiviti gaya hidup yang kurang sihat kita amalkan- seperti merokok, makan berlebihan, minum minuman yang manis dan sebagainya. Apabila jatuh sakit, baru lah kita akan tersedar dan pantang untuk menjaga kesihatan.Menjaga kesihatan harus bermula daripada awal sebelum terlewat. Dengan kesihatan yang terjaga, kita juga dapat menjaga kewangan kita pada kos-kos perubatan yang sering menelan beribu ringgit. 
Dan sekarang ni ada pelbagai produk kesihatan di pasaran.. buatlah pilihan yg tepat ye saudara saudari .... jangan jadikan ubat tu wajib makan.kene usaha yg terbaik dahulu..
________________________________________

just nak share dgn kwn2 semua..ni kisah kwn sy yg kena minor strok recently..2 bln tak g keja sbb bdn terlalu lemah dan bila ckp kat fon dgn dia, mmg semput2 je suaranya. sy syorkan vivix, tp beliau mempunyai kekangan, so beliau amik fiberplan je. doc diagnose beliau as high blood pressure. tp beliau ade satu mslh lg iaitu sakit kt belakang kepala. bila mkn ubat darah tggi, ok, kepala tk sakit, bila tk mkn sakit balik. jadinya last wk beliau buat full medical checkup, doc kata ade blood clog kat kepala beliau. so, beliau bgtau doc yg beliau ade consume supplement fiber. nak tau doc kata ape?

"u better amik supplement dr ubat yg i bg ni. sbb ubat ni ada drugs, so lama-kelamaan byk drugs dlm bdn u n eventually will effect ur kidney pulak. i will stop this high blood pressure medicine, u just continue with ur fiber@whatever supplement yg u mkn. supplement for prevention better amik those.."
Hmm... anda renung2kan lah yer... sama ada nak bergantung dgn ubat.. atau mulakan dari sekarang mengambil supplemen... Tak semestinya kene mkn berjenis2 supplemen.. sekiranya anda rasa anda sihat.. memadai mengambil sebiji multivitamin sehari....Apa kata cuba VITALEA...... ianya multivitamin Shaklee... killer product..Ia dicipta seawal tahun 1915, multivitamin pertama yg dihasilkan yer...Fa
kta seimbas lalu
 

_____________________________________________________
Vita-Lea® Iron Formula

Multivitamin & Multimineral
Multi yang Hebat

Makanan tambahan yang seimbang dan paling komprehensif di dalam sains Shaklee yang mampu dimiliki. Vita-Lea diformulasikan khusus dengan 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.

Mengandungi lebih nutrien, tenaga dan perlindungan
 
Pakar kesihatan mencadangkan semua orang dewasa mengambil makanan tambahan harian bagi menyokong kesihatan secara menyeluruh. Walau bagaimanapun, pengambilan makanan tambahan biasa menyebabkan tubuh mendapat nutrisi yang tidak seimbang. Vita-Lea adalah formulasi premium yang disokong oleh tujuh kajian klinikal serta turut menggabungkan ramuan-ramuan terbaik dan kualiti yang luar biasa.

Penggunaan harian, Vita Lea boleh:
 
  • Meningkatkan kesihatan secara menyeluruh*
  •  


  • Menyokong jangka hayat hati, usus dan mata*
  •  


  • Meningkatkan kekuatan tulang dan sistem imunisasi*
  •  


  • Memberikan perlindungan menentang kerosakan radikal bebas*
  •  
 
                                                                        

                                            Ingin menjana pendapatan dengan hanya duduk di rumah?
                 Hubungi Ain untuk:-

                FREE CONSULTATION
               AFFORDABLE PRICE and
                  BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
             
        Nurul 'Ain
           Shaklee ID : 1101481
          sidmsia@gmail.com
         013-4657450 (Call, SMS, WhatsApp)
                                                                            
                                              

No comments:

Post a Comment