Saturday 12 July 2014

MERAWAT ECZEMA PADA BAYI


 



Sistem imunisasi bayi yang masih baru berkembang mendedahkan bayi kepada pelbagai jenis jangkitan, termasuklah eczema. Eczema adalah sejenis penyakit kulit yang boleh terjadi di kulit bayi terutamanya di bahagian muka, tangan dan leher. Kebanyakan orang panggil ruam bayi..

Terdapat dua jenis eczema yang utama iaitu:
1. Acute Eczema – kulit berasa panas, gatal dan keradangan. Dalam sesetengah kes, terdapat tompokan merah di bahagian badan.
2. Eczema Kronik – Kulit menjadi kering, berair dan bersisik.

Antara punca utama eczema ini adalah:
1. Faktor genetik, adanya sejarah penyakit keluarga
2. Alahan kepada makanan seperti produk tenusu, makanan laut dan sebagainya.
3. Alahan kepada habuk seperti habuk karpet, di jalanan dan debunga.
4. Alahan kepada produk kecantikan seperti syampu dan sabun.

Kitar Eczema

Eczema disifatkan sebagai kegagalan fungsi penghadang kulit yang boleh menyebabkan alahan dan seterusnya kegatalan. Apabila kegatalan yang amat sangat berlaku, pesakit tidak lagi dapat menahan seterusnya menggaru kawasan tersebut. Tahap kegatalan akan semakin meningkat sekiranya kawasan kulit tersebut semakin kering.
Apabila kawasan tersebut digaru secara kuat dan berulang, lapisan kulit akan mula koyak dan meruam. Lebih buruk lagi, keadaan sebegini boleh menyebabkan kuman memasuki ke kawasan kulit tersebut.

Langkah-Langkah Mengubati Eczema
1. Sentiasa melembapkan kulit dengan bahan yang sesuai. Kerana keradangan bermula akibat kulit yang kering & tidak lembab.
2. Jaga pemakanan. Elakkan memakan makanan yang menjadi punca Eczema
3. Pakai pakaian yg diperbuat daripada kapas dan pakai secara longgar.
4. Elakkan penggunaan sabun/syampoo yang tidak sesuai dengan kulit.

Rawatan Susulan
Jika anak anda atau anda sekalipun yg mengalami masalah Eczema, jangan tunggu sehingga ia melarat. Dapatkan rawatan yang untuk mengatasi masalah tersebut. Shaklee juga ada produk yang terbukti sangat berkesan.

1. Mandian Basic H – sesuai untuk merawat eczema. Namun, sekiranya anaka anda mengalami Eczema Atopic, anda tidak disarankan menggunakan mandian Basic H kerana sifatnya yang double concentrated.
2. Mealshakes – Sesuai sebagai minuman tambahan kepada anak yang berumur lebih setahun. Dengan minuman ini, anak anda mempunyai sistem imunisasi anak-anak.
3. Herbal Cream – Boleh disapu di tempat yang terkena Eczema. Seperti mana Basic H, herbal cream ini juga perlu dielak sekiranya anak anda mengalami Eczema Atopic.Multi-purpose cream ni juga sesuai untuk pelabagai kegunaan lain seperti untuk menghilangkan 'cracked heel',kulit kering, dan lain2..


Anda berminat untuk mendapatkan Set Rawatan Eczema Shaklee?

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=ef96003dff3714cf3720aee9b14503b7

Inginkan side income 3-4 angka sebulan hanya dengan bisnes online Shaklee?

Hubungi Ain untuk :-

FREE CONSULTATION
BEST PRICE and
BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!

Pn.ain
Shaklee ID : 1101481
sidmsia@gmail.com
013 4657450 (SMS/WhatsApp)

No comments:

Post a Comment