Thursday 13 February 2014

PETUA MERAWAT KULIT TERBAKAR(SUNBURN)

Assalamualaikum. Bismillah.. 

Aktiviti2 outdoor di luar seperti sukan yang aktif,berjemur di tepi pantai, berkebun ,memancing, keluar waktu tengahari dan berbagai2 aktiviti yang memerlukan kita berada di tengah panas boleh membawa kepada masalah kulit menjadi merah ataupun 'sunburn'..

Meng'googling' dan mencari petua hilangkan sunburn kat muka ini. Alhamdulillah selesai mencari.  Okay ada banyak cara ya. Mari kita tengok sahabat- sahabat semua.
CARA 1
Guna ALOE VERA.>>> Siapa ada losyen berasaskan ALOE VERA bagus la. Ambil sikit dan sapu di permukaan muka anda yang sunburn itu. Kalau nak guna cara tradisional pun boleh. Ada DAUN LIDAH BUAYA tak? Patahkan sikit dan ambil lendirnya. Sapu di muka yang bermasalah tu.
CARA 2
Guna YOGURT.>>> Sebaiknya plain YOGURT ya. Tak ada campuran strawberi, anggur, mangga dan lain2. Campur dengan timun. Mesin timun dan adunkan bersama YOGURT. Lepas tu letak kat muka dalam 15 minit dan bilas. ATAUPUN campukan YOGURT dengan madu dan kuning telur bersama. Cara yang sama seperti yang telah diberikan.
CARA 3
Guna  TEMBIKAI>>> Yang ini Ct suka sangat2 tapi kena tunggu siang baru boleh beli. Rasanya sikit ja kot pakai kat muka, yang lain masuk dalam perut la jawabnya. Oh ya TEMBIKAI sebenarnya dapat menyejukkan  muka yang terkena sunburn tu sebab ada zat astrigen. Hiris nipis-nipis, tekan pada muka dan biarkan selama 20 minit.
CARA 4
Guna MAYONIS>>> Kepada sesiapa yang selalu buat sandwich kat rumah tu pastinya ada MAYONIS sebagai pelengkap rasa sandwich tu. Okay, ambil sikit dan sapukan MAYONIS di muka yang jadi merah atau gelap tu. Biarkan selama 10 minit dan bilas. MAYONIS sebenarnya mengandungi cuka yang baik untuk mengurangkan kemerahan dan kesan gelap akibat terkena panahan sinaran matahari. Bukan panahan asmara tau..hehe. Lagi bagus kalau MAYONIS tu disimpan sejuk dalam peti ais. Memang terbaik kalau disapu pada muka.
Sahabat-sahabat semua boleh buat cara -cara seperti di atas kalau kulit bermasalah akibat sunburn. In sha allah berkesan cuma ambil masa dalam 2 atau 3 hari la untuk pulih seperti sedia kala.




Saya guna juga cara di atas. Bezanya sy gunakan YOGURT  bersama ESP SHAKLEE. Nasib ada lebihan yang sy buat sebelum ni untuk masker disimpan rapi dalam peti ais. Terus ambil dan letakkan kat muka. Fuhh memang lega rasanya..  Sunburn hilang beberapa hari je. Malam sebelum tidur nak sapu VITAMIN E sebagai tambahan selain menghilangkan parut di muka.3 minggu sekali aje,kl nak wat tiap malam pn boleh,,hehe..
Assalamualaikum.. 



                                                        
                                     Ingin menjana pendapatan dengan hanya duduk di rumah?
      Hubungi Ain untuk:-

          FREE CONSULTATION
         AFFORDABLE PRICE and
        BUSINESS OPPORTUNITY WITH SHAKLEE!!!
             
         Nurul 'Ain
           Shaklee ID : 1101481
          sidmsia@gmail.com
         013-4657450 (Call, SMS, WhatsApp)


No comments:

Post a Comment